Apa lah nak Jadi ni..Geram

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Hari ini sangat letih.. pergi beli barang 'Jom Masuk U'.. Kemudian pergi melawat kawan di hospital.. Pergi bacaan yaasin untuk student2 UPSR sekolah mak.. dan kemudian makan malam bersama sebelum bertolak ke Shah Alam Esok.

Ok. sebenarnya sy nak cerita pasal lawatan ke hospital. Petang td selepas solat Asar, sy pergi lah melawat seorang kawan di hospital. dia masuk wad. Namanya Ammar bin Mansor.. beliau setahun lebih muda dr diri saya..sebenarnya kami berkenalan sejak sekolah rendah lagi.. Dia dah kerja dah.. Kerja jual sayur-sayuran di pasar tani.

Sebenarnya beliau dimasukkan di hospital ini sebab menjadi mangsa pukul.. Kasihan beliau.. kepala beliau berjahit panjang.. lebih daripada 30 stapler rasanya di kepala beliau.. kemudian tengkorak beliau juga mengalami keretakan.. dan beliau menceritakan tadi doktor meletakkan 7 clip untuk lekatkan tenkorak beliau..kasihan kan..

saya juga ada berjumpa dengan ayah beliau.. ayah dia cakap masa mula-mula nampak saya "macam selalu nampak di masjid?" iye la pakcik .. kita kan sekampung.. dan ayah beliau juga mengenali ibu dan ayah saya.. ayah dia cakap dia koma selama dua hari selepas di pukul.. dengarnya ada 16 orang semasa dia dipukul.. mungkin bukan semua yang memukulnya.. ayah beliau juga cakap yg ammar ini budak baik, tidak ada musuh.. sepupu saya yang pertama kali jumpa dengan beliau tadi pun setuju.

sangat kasihan bila tengok keadaan beliau tadi.. orangnya baik..sangat baik.. tak sangka jadi begitu disebabkan fitnah. mujurlah tulang-tulang badan lain tidak cedera..

saya hairan lah mana perginya rasional masyarakat kita sekarang.. salah sikit pukul.. salah sikit tetak.. salah sikit simbah asid.. bila saya tengok keadaan beliau, hati ini marah juga sebenarnya.. sangat marah.. tengok keadaan masyarakat sekarang.. sangat teruk.. terlalu ikutkan nafsu..terlalu ikutkan hati.. tidak tahu menggunakan saluran yang betul.. semua hendak menjadi hakim.. semua nak menjatuhkan hukuman sendiri... kadang-kadang hukuman dijatuhkan tanpa bukti..

sebenarnya.. saya tak mampu nak cakap betul-betul di sini.. sebab saya dah macam "speechless"..geram pun ada.. orang kita sekarang sekarang tolong lah cuba banyakkan bersabar.. setiap perkara ada jalan penyelesaian yang terbaik.. bukan dengan mencederakan dan menganiaya orang.. tak payah lah saya cerita banyak lagi.. kes-kes macam ini pun sudah banyak dalam akhbar kita sekarang.. apa lah nak jadi.. mesti ada sebabnya..

dan saya rasa semua tahu sebabnya.. terlalu mudah jawapannya.. tepuk dada tanya iman anda..

ok lah.. saya nak kena packing barang.. esok dah nak bertolak ke Shah Alam..


Kepada Ammar.. Semoga Cepat Sembuh.. Semoga Tabah Hadapi Dugaan.. Pasti Ada Hikmahnya..


sekian wasalam



p/s : sampai sekarang dok terfikirkan ammar tu.. kesian sangat

15 comments:

Suhaili Sarif said...

masyaALLAH
tktnyaa...org skrg ni da xleh nk predict keganasannya
da mcm cte tamil main pkul2..

Anyyss Shuhaimi said...

yang main cara halus pun ada juga..
naudzubillah min dzalik

monster kecik said...

zaman skrg ni mmg bahaye kn...yg xsalah pun jd mgse...

IQ = Iez Qis said...

moga amar cepat sembuh...

itu la dunia skrg...hmmm...

aimie amalina said...

aduhaaiii
takotnye dgr
moge kwn kamu cpt sembuh yeee...

Zul Fattah said...

glurp.. kejam sungguh.. smoga Ammar cepat sembuh k..

Silent Voice said...

teruk betul..
kesian ammar...
moga cepat sembuh :)

Luqeem™ said...

bila manusia tak selidik dulu fakta yang diberi jadi la macam macam.

wawa wadzir said...

kejamnya..xkan xdk cara lain selain pukul orang tu..huhu

simbah asid pun skrg nie bukannye sbb ade masalh or ape2..coz dorang sje2 main simbah menyimbah..knp laa jadi cmtu kan..? mana laa sifat kemanusiaan tu..

sergeant keroro said...

darah muda, semua nak setel dengan pukul dan gaduh jek. macam haram

Areef Ibn Naim said...

salam,

mg sahabat tu akan segera sembuh n tabah menghadapi dugaan allah ni...

salam ukhwah!

Sunah Sakura said...

semakin lama manusia semakin berani melanggar peraturan Allah...

Siti Arfah said...

Manusia,, penuh dgn hasad dengki sesama sndiri, fitnah pn dh jd perkara biase. Hmmm,, pst ada hikmh d ats ape yg berlku kpd kwn awk tu, itulah ujian hdup wt dia. Moga sakitnya itu sbg kifarah dosa2nya yg lalu,,, Allah lbih mngetahuinya . .

asnizaziz said...

kasihan, moga dia cepat sembuh,insyallah :)

FasiHaH SupiaN said...

semoga kita tergolong dalam golongan yg sabar....