spontaneous thursday - 4 / segera

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


Nabi Muhammad s.a.w memberikan tiga perkara yang perlu disegerakan, 
tetapi bukan tergesa-gesa yang berasaskan kelalaian.

"Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu :


pertama : solat apabila telah masuk waktunya
kedua : jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan)
ketiga : anak gadis jika sudah ditemui yang sesuai untuknya

(Riwayat al-Tirmizi)

nak tanya sikit : masih spontankah macam ni?

23 comments:

asnizaziz said...

kedua mungkin takde mslh..tapi pertama n ketiga ramai org suka perlambatkan T_T

~CiK TiNieY~ said...

errr...spontan jugak kot...hehehe

sergeant keroro said...

spontan macam mana pon boleh XD

aiman said...

asnizaziz : betul.. yg pertama tu.. yg ketiga pun.. dah jumpa.. apa tunggu lg.. :)

cik tiniey : err.. spontan kot.

sarjan : apa pun boleh..

Luqeem™ said...

spontan je ni, ape yg terfikir kta luahkan..:D

sakura_sue said...

grr.yg ketiga tu jarang org buat.

fa-in said...

spontan la ni.
hadith ni ttg nabi muhammad bersabda kpd saiyidina ali kan.

Suhazli said...

ni spontan panjang sgt..hehehe..

aimie amalina said...

boleh2..
sebab otak die sentiasa pk ayat2 pnjg..heeee

wan azie said...

opsss...y ke-3 tu da smakin dilewat2kan skang ni....huuurrmm...(~_~)

aiman said...

luqeem : kan.. mujur lah

sakura : yg ketiga. suruh family cari..

fa-in : wallahua'lam.. sy pun tak pasti..

aiman said...

suhazli : pjg eh? nnnt pendekkan sikit

aimie : tq2.. semngat ni..

azie : cepat2 kan lah cik azie..

ratu zuleyqha said...

yg pertama 2 lmbt sbb malas.. tp yg ketiga 2 lmbt sbb anak gadis kne tggu anak teruna org ckup pitih dlu.. hikhik ^_^

aiman said...

ratu : hehe.. betul2.. yg 1st tu tak leh malas..

Solihin Zubir said...

tertarik yg ketiga tu.. maksudnya kalau dh jumpa calon sesuai, cpat2 kawen la? heheh..

aiman said...

solihin : tu la.. jangan tunggu lama2.. nanti diambil orang..

mawarseri said...

paling susah nak buat yg first kan....byk je alasan...byk je godaan....yg ke 3 tu- tgk budak2 skang cam x sabaq2 je nak kawen...hihihi...apapun cubalah menjadi yg lebih baik...

Sunah Sakura said...

errr...tak kisahhhlahhhh, bolehlahhh spontan jugak tuu... :D

Mohammed Faizal said...

sangat spontan....perkongian ilmu yang baik

Dzarief Zuhdi said...

hentam jer.. spontan tak spontan bukan org kesah sangat pon.. haha

FasiHaH SupiaN said...

spontan lah juga ni =D

aiman said...

mawarseri : yep.. rmai yg xsabaq nak kawin skrg ni.

kak sunah : boleh la.. haha

faizal : ada kita kongsi..

aiman said...

fasihah : hehe.. harap2 spontan lah..