8 ke 20?

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Seperti biasa kita di bulan Ramadhan ini akan menjalankan suatu ibadah yang hanya ada di dalam bulan Ramadhan sahaja iaitu solat Terawih.

ini antara perkara-perkara yang berlaku..
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dialog pertama :

lokasi : masjid

masa : time nak solat terawih
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dialog kedua :



lokasi : masjid

time : masa nak solat terawih
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dialog ketiga :


tudia 20 kali dah haji..

lokasi : kedai kopi

buat apa : main dam haji
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


sebenarnya.. buat 8 atau buat 20.. dua-dua dibolehkan.. yang tak berapa nak boleh ni yang tak buat langsung.. kita yang dok buat terawih ni boleh dok bertengkar.. yang tak buat, rilek ja..hehe..

ustaz saya kata nak buat 2 rakaat pun tak apa, asalkan datang jugak ke masjid, duk dalam jemaah.

sembahyang terawih 8 rakaat ini dilakukan pada zaman Rasulullah. Ini untuk tidak menimbulkan suatu keberatan. Nabi Muhammad juga tidak melakukan solat di masjid dibimbangi sahabat berfikiran ianya adalah wajib


sembahyang terawih 20 rakaat pula dilakukan pada zaman Saidina Umar al-Khattab kerana beliau berpendapat bahawa orang-orang Islam pada zamannya itu tidak keberatan lagi menunaikan sembahyang sebanyak itu.


jadi.. tiada masalah kita nak buat berapa pun.. 20 boleh 8 pun boleh.. so tak mau gaduh-gaduh ya..


selamat menjalani ibadah puasa
selamat berbuka
dan 
selamat menunaikan solat terawih


nota : yang lemah dari saya, yang elok dari Allah. Kalau salah minta tegur

16 comments:

sergeant keroro said...

betul, tak kisah.

ikut kemampuan :)

selamat berbuka XD

Etong said...

pakcik tu jgn lupa terawih ok? :)

Dzarief Zuhdi said...

aku slalu tibai 12 ja.. biaq lain dari lain.. whaha

nurul syazwani norazmi said...

hikhikhik... bnde ni slaloo jadik isu kan...huhu

deqsha said...

20 / 8 ...mane2 je.. witir jgn lupa.. nice entry.

aiman said...

@keroro : betul.. ikut kemampuan

@etong : mana ada lupa.. dah balik pun..

@dzarief : xpa2.. asalkan buat ja..

@syazwani : a'ah..biasalah tu..

@deqsha : betul tu.. mana2 pun boleh.. witir jgn lupa..

zarulfarhana said...

xkisah la brapa pon...jnji wat...

tp tahun nie aku wat 20...sbelum2 nie terawih kt asrama 8 ja...

aiman said...

betul tu.. janji buat.. ikut mampu..

Nur Afiqka said...

x kesah la buat bpe pn janji niat kite buat krn Allah Taala...

Baby nEng3~ said...

ye..2/8/20 boleh je..janji ibadat tarawih xtinggal selagi ade kesempatan..jom same2 beribadat~

wan azie said...

nice...buat la stakt termmpu..krn islam tu ta penah membebankan umat =)

aiman said...

@nurafiqka : betul tu.. kena ikhlas

@baby neng3 : jom kita beramal soleh

@wan azie : betul tu..

aimie amalina said...

waaaa

bagus info ni
asal buat dengan senang ati an!
>______<

aiman said...

aimie : yang penting ikhlas.. dan buat..

Suhazli said...

walaupon solat ni sunat..nabi pon da cakap buat dapat pahala tak buat tak dapat dosa pon..tak kisah la 8 ke 20..tak buat tu boleh tpi jangan kerap sgt..huhuh

aiman said...

yep.. mmg betul tu.. mmg solat terawih sunat.. tp kat sini nak highlight nya yg dok gaduh 8 dgn 20 (padahal dua2 ok).. tp yg xbuat rilek jer.. bukan sbb ada hal pun..