kertas kerja bulan puasa



KERTAS KERJA PERLAKSANAAN
PENGHAYATAN RAMADHAN AL-MUBARAK

pendahuluan

Bulan ramadhan adalah bulan kesembilan dalam kalendar Hijrah. Dalam bulan ini semua umat Islam diwajibkan berpuasa. Sepanjang bulan puasa, syaitan akan di belenggu daripada mengganggu anak cucu Adam. Jika masih berbuat jahat maka itu adalah nafsu diri sendiri.

Sepanjang bulan Ramadhan juga Allah mebuka pintu syurga seluas-luasnya dan menutup pintu neraka.

Puasa bukan sahaja bermaksud tidak makan atau berlapar. Tetapi kenalah berpuasa dari segala segi, percakapan, pendengaran dan penglihatan.

Dalam bulan Ramadhan juga diturunkan al-Quran. Dan di dalam bulan Ramadhan terdapat satu malam yang kelebihannya seperti seribu malam, iaitu malam al-Qadr (Lailatul Qadar).


objektif

membuat kita lebih taqwa kepada Allah.

untuk mendapatkan pahala yang melimpah ruah.

untuk mendorong diri sendiri selalu berbuat kebajikan.

untuk melatih diri sendiri menahan nafsu.

melatih sikap sabar, disiplin dan juga emosi.

untuk merehatkan tubuh badan. dah sebelas bulan kerja keras. ini masa untuk berehat.

untuk mempereratkan silaturrahim dengan bersahur dan berbuka puasa bersama-sama.

bermaaf-maafan apabila tiba aidil fitri.


tarikh/ masa

1 - 29 Ramadhan 1432
1 - 29 Ogos 2011

*bergantung kepada pengumuman penyimpan mohor besar raja-raja.


aktiviti

niat puasa

bersahur secara bersederhana ( jangan over sangat )

berpuasa segala percakapan, pendengaran dan penglihatan.

solat berjemaah (jika tiada masalah dan gangguan)

berbuka puasa ( secara bersederhana, jangan kenyang-kenyang sangat )

solat terawih di masjid atau di mana sahaja.

memperbanyakkan bacaan al-Quran

memperbanyakkan Zikrullah.

Solat malam atau Qiamullail ( Insya Allah )

membeli baju raya ( hehehe )

zakat fitrah bagi yang sudah cukup syarat

mengejar lailatul qadar.


perserta

diri sendiri

sahabat-handai

ahli keluarga

jiran-jiran

penduduk setempat

ahli jawatan kuasa masjid/ surau

peniaga di bazar


pengangkutan

yang dekat boleh jalan kaki

yang jauh boleh guna motosikal atau motokar (mengikut keperluan dan kemampuan)


penginapan

terpulang kepada perserta


perbelanjaan

terpulang kepada individu. mengikut kemampuan. tetapi jangan sampai membazir, Allah tidak suka. kan membazir itu amalan syaitan. nak jadi kawan syaitan?? mesti tak nak kan.


pendapatan

InsyaAllah mendapat pahala yang melimpah ruah dan mendapat keredhaan Allah. Dengan syarat kita buat dengan ikhlas kerana Allah. dan juga mengikut rukun-rukun dan syarat-syarat dalam ibadah.


sumber kewangan

juga terpulang kepada perserta.


ahli jawatan kuasa

diri sendiri sepenuhnya (bukan gila kuasa ok.)


kesimpulan


Adalah menjadi harapan kami agar program ini dapat dilaksanakan dengan sempurna serta mencapai objektif yang disasarkan seperti dinyatakan di bawah di atas. Selain daripada itu, sokongan padu dari orang perseorangan serta pihak-pihak berkenaan diharap dapat menggalakkan lagi semangat menghayati bulan ramadhan dikalangan masyarakat kita.



yang ingin berubah
...........................................
aiman

nota kaki : ayat kertas kerja ini agak tidak formal..hehe. huruf besar kecil pun tak betul.. harap dapat laksanakan program ini..minta maaf kalau ada salah silap.. Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak..

16 comments:

wan azie said...

wahhh...kertas keja paling hebat u taun ni....smoga kita smua sempat & dpt laksanakan ibadat d bulan ramadhan y da mkin hmpir ni...insyaAllah =)

aiman said...

InsyaAllah.. jum sama2 kita berusaha..

asnizaziz said...

selamat menyambut ramadhan al-mubarak..moga2 ramadhan kali ni bukanla ramadhan yg terakhir buat kita. Insyallah :)

follow sini.

aiman said...

Insya Allah.. amin..

cikida.nurul said...

ahlan wasahlan Ramadhan.. =)
Moga Ramadhan kali ni lebih baik daripda yg lepas..

aiman said...

Insya Allah..

GaRy™ said...

hehehe... entri yang dibaca bermula dengan dahi berkerut dan diakhiri dengan senyum2 kambing.. hehe.. nice la bro.. =)

aiman said...

hahaha.. biasa-biasa saja.. saja nak try.. hehe

zarulfarhana said...

sayapon nk berubah la....

selamat brpuasa...

aiman said...

jum kita sama-sama berubah.. =)

aimie amalina said...

heheh
suke ah dengan proposal ni...
i loikeee!

aiman said...

haha.. harap2 lulus la proposal ni..

Anyyss Shuhaimi said...

alhamdulillah..pasti diluluskan.. :)

aiman said...

Insya Allah.. =)

Anne Nurain said...

hihi..
x sabar menunggu bulan ramadhan ni..
hrp dapat berubah jugak.. :)

aiman said...

kita cuba =)