sabar



Assalamualaikum..


bersyukur kita dapat lagi menghirup udara di bumi tuhan pada hari jumaat, penghulu segala hari..


sebagai renungan saya ingin berkongsi sedikit tentang ilmu yang saya perolehi semasa khutbah jumaat yang disampaikan di Masjid Tokai tadi. ianya berkaitan dengan sifat sabar.


sebagaimana yang kita tahu, kita sebagai manusia menghadapi pelbagai jenis cubaan dan dugaan di dunia ini. ada pelbagai bentuk jenis ujian seperti



  • berbentuk bencana seperti banjir, rumah terbakar, ribut taufan dan sebagainya.
  • berbentuk kelaparan di mana kita tidak mempunyai makanan yang cukup atau kebuluran.
  • kematian orang yang tersayang.
  • kehilangan harta benda seperti di curi orang, musnah dalam kebakaran dan lain-lain lagi.
  • dalam bentuk kesihatan di mana kita tidak mempunyai kesihatan yang baik, sentiasa sakit atau pun menghidap penyakit kronik.
semua ini tidak akan dapat di hadapi sekiranya tiada sifat sabar. dalam menghadapi ujian-ujian Allah kita hendaklah

bersabar + berikhitiar untuk keluar dari ujian + berdoa kepada Allah

sesungguhnya jika tiada sifat sabar maka pelbagai sifat mazmumah atau sifat yang di keji akan berbunga seperti sifat marah, hasad dengki dan iri hati. jika kita tidak mempunyai sifat sabar maka kita akan mudah naik marah. bila muculnya sifat marah maka seseorang itu mudah kehilangan kewarasannya. dan ini akan menimbulkan pelbagai tabiat buruk seperti bertumbuk, mencaci maki dan memfitnah. 

sesungguhnya sifat sabar ini amat penting, tidak seperti sifat marah. contohnya

  • seseorang yang terperangkap di dalam kesesakan lalu lintas. dia menjadi marah dan membunyikan hon berkali-kali meminta kereta hadapan memberi laluan. padahal dia tahu bahawa kereta di hadapan juga mempunya nasib yang sama sepertinya. walaupun dia membunyikan hon keadaannya tetap begitu dan menjadikan suasana bising dan membingitkan telinga.
  • seseorang yang tidak dapat menghubungi rakan melalui telefon bimbit lantas mengetuk-ngetuk telefon tersebut dan merosakkan telefon tersebut. sebenarnya dia tidak dapat menghubungi rakannya kerana terdapat masalah pada line dan mungkin telefonnya sendiri mempunyai sedikit masalah..
jadi sentiasa lah kita bersabar kerana banyak hikmahnya.. dan sesungguhnya orang yang bersabar adalah orang yang berjaya. dan Allah sentiasa bersama dengan orang yang sabar..


Di antara perkara yang mudah dicerita, 
susah diamalkan ialah sifat sabar.
Kerana sabar itu ada hubungannya
dengan hati, hati ada perasaan.
Lidah tidak ada perasaan, cuma ada
sentuhan.


2 comments:

Siti Arfah said...

Marah itu mudah, sabar itu indah . :)

aiman said...

ye betul tu... :)