1.1.2012

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum



hampir satu sem tak update blog ini.. maklum lah sibuk dengan Projek Sarjana Muda.. itu baru PSM 1.. belum PSM 2.. sibuk dengan membaca journal.. quote sana quote sini.. celup sana celup sini.. present present kena hentam.. :)

hari ini mseti ramai yang dok tulis entri 2012.. join lah sekali..

moga tahun 2012 ini.. kita semua bertambah matang.. dari semua segi.. umur bertambah.. maknanya.. kita dah makin suntuk masa di dunia ini.. umur makin bertambah..amalan pun kenalan makin bertambah.. dan moga kita semua makin bertambah baik..

dan kepada semua kawan-kawan blogger.. teruskan berkarya.. tetapi hati hati.. kerana kita semua akan dipertanggungjawabkan di atas apa yang kita tulis.. tulislah berlandaskan iman taqwa.. bukan berdasarkan nafsu durjana...

mari kita brdoa dan berharap.. semoga tahun ini LEBIH BAIK dari tahun lepas.. dan kita tergolong dalam golongan yang BERUNTUNG.. dan jangan lah tahun ini SAMA SEPERTI tahun lepas.. kerana kita tergolong  dalam golongan yang TERPEDAYA... dan moga-moga kita di hindari dari menjadikan tahun ini lebih BURUK dari tahun lepas.. kerana kita akan tergolong dalam golongan yang RUGI..


ada macam bagi perutusan tak susunan ayat?

ok.. nak sambung study.. nak tulis chapter 1 dan 2.. nak buat asignment.. kepada semua

Assalamualaikum


p/s : ingat nak compile pengalaman satu sem tak tulis.. takut jadi novel pulak..

cerita time exam

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Ini cerita time exam.. kalau boleh jangan buat.. Cikgu tak suka..

Mata time exam :
(←_←)(→_→) (←_←)(→_→)

kalau cikgu datang :
(↓ _ ↓)
...

bila cikgu dah pergi :
(←_←)(→_→) (↓ _ ↓) (←_←)(→_→)

^_^v 
 jangan lah yer..
jangan buat..
K selamat tinggal
Assalamualaikum 

lama tak update..

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

dah lama tak update blog.. dah sebulan lebih.. sejak masuk Universiti la ni.. sebenarnya banyak benda nak cakap.. tapi di sebabkan kekangan jalur lebar.. hajat tak sampai..

rasa kekok pun ada nak menulis. tapi hari ni nak cerita sikit lah pasal hidup-hidup di sini.. tahun ni da tahun last kat UTM.. so sgt byk kerja nak kena buat.. dengan projek sarjana muda nya.. fieldworknya.. kalau sesiapa budak UTM nampak budak2 sedang pegang teropong tepi-tepi jalan.. budak-budak kitorang lah tu..

satu lagi sekarang tinggal di KDOJ.. kolej jauh sekali.. sejak dok kolej ni.. kena speaking saja.. ye lah.. population nya foreigner.. ada jugak kesempatan nak train bahasa Inggeris.. kemudian satu lg yang best tentang KDOJ ni.. foreigner ni macam mesra.. jumpa jer bagi salam.. kadang-kadang tak kenal pun.. tapi bila orang bagi salam ni kita rasa seronok.. rasa macam ada satu perasaan muhibbah.. kemudian yang paling best tentang KDOJ ni adalah penghuni-penghuni yang selain daripada manusia.. MONYET.. monyet kat sini memang aktif.. tadi dah kena ceroboh dek monyet.. hilang satu bungkus ramen.. pastu ada jugak yang mencuri duit.. dia ingat makanan kot.. kesian tuan punya duit..



ok lah.. itu saja kot.. dah rasa macam susah pulak nak menaip.. cukuplah ini sekadar untuk panaskan jari.. mungkin ke depan ni nak cuba aktfkan balik.. tapi tak tahu lah bila dan bagaimana..

ini pun di bilik kawan..

ok Assalamualaikum

Apa lah nak Jadi ni..Geram

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Hari ini sangat letih.. pergi beli barang 'Jom Masuk U'.. Kemudian pergi melawat kawan di hospital.. Pergi bacaan yaasin untuk student2 UPSR sekolah mak.. dan kemudian makan malam bersama sebelum bertolak ke Shah Alam Esok.

Ok. sebenarnya sy nak cerita pasal lawatan ke hospital. Petang td selepas solat Asar, sy pergi lah melawat seorang kawan di hospital. dia masuk wad. Namanya Ammar bin Mansor.. beliau setahun lebih muda dr diri saya..sebenarnya kami berkenalan sejak sekolah rendah lagi.. Dia dah kerja dah.. Kerja jual sayur-sayuran di pasar tani.

Sebenarnya beliau dimasukkan di hospital ini sebab menjadi mangsa pukul.. Kasihan beliau.. kepala beliau berjahit panjang.. lebih daripada 30 stapler rasanya di kepala beliau.. kemudian tengkorak beliau juga mengalami keretakan.. dan beliau menceritakan tadi doktor meletakkan 7 clip untuk lekatkan tenkorak beliau..kasihan kan..

saya juga ada berjumpa dengan ayah beliau.. ayah dia cakap masa mula-mula nampak saya "macam selalu nampak di masjid?" iye la pakcik .. kita kan sekampung.. dan ayah beliau juga mengenali ibu dan ayah saya.. ayah dia cakap dia koma selama dua hari selepas di pukul.. dengarnya ada 16 orang semasa dia dipukul.. mungkin bukan semua yang memukulnya.. ayah beliau juga cakap yg ammar ini budak baik, tidak ada musuh.. sepupu saya yang pertama kali jumpa dengan beliau tadi pun setuju.

sangat kasihan bila tengok keadaan beliau tadi.. orangnya baik..sangat baik.. tak sangka jadi begitu disebabkan fitnah. mujurlah tulang-tulang badan lain tidak cedera..

saya hairan lah mana perginya rasional masyarakat kita sekarang.. salah sikit pukul.. salah sikit tetak.. salah sikit simbah asid.. bila saya tengok keadaan beliau, hati ini marah juga sebenarnya.. sangat marah.. tengok keadaan masyarakat sekarang.. sangat teruk.. terlalu ikutkan nafsu..terlalu ikutkan hati.. tidak tahu menggunakan saluran yang betul.. semua hendak menjadi hakim.. semua nak menjatuhkan hukuman sendiri... kadang-kadang hukuman dijatuhkan tanpa bukti..

sebenarnya.. saya tak mampu nak cakap betul-betul di sini.. sebab saya dah macam "speechless"..geram pun ada.. orang kita sekarang sekarang tolong lah cuba banyakkan bersabar.. setiap perkara ada jalan penyelesaian yang terbaik.. bukan dengan mencederakan dan menganiaya orang.. tak payah lah saya cerita banyak lagi.. kes-kes macam ini pun sudah banyak dalam akhbar kita sekarang.. apa lah nak jadi.. mesti ada sebabnya..

dan saya rasa semua tahu sebabnya.. terlalu mudah jawapannya.. tepuk dada tanya iman anda..

ok lah.. saya nak kena packing barang.. esok dah nak bertolak ke Shah Alam..


Kepada Ammar.. Semoga Cepat Sembuh.. Semoga Tabah Hadapi Dugaan.. Pasti Ada Hikmahnya..


sekian wasalam



p/s : sampai sekarang dok terfikirkan ammar tu.. kesian sangat

spontaneous thursday - 8

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

JOM MASUK U

wasalam

wordless wednesday - 10

Bismilillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

wordlessnya,, hehe


hohoho

As-salam

pen vs baju

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Hari ini pergi ke Balai Polis Trafik di Alor Setar. Gi buat report tentang kemalangan adik hari tu. Sebenarnya ku agak familiar dengan balai polis tersebut, sebab pergi bayar saman perangkap halaju. hehe.

Disebabkan untuk buat report tu dua orang ja yang boleh masuk, so biarlah ayah dengan adeeb yang masuk. ku da masuk tapi polis tu suruh keluar. cis..hehe. sebab lama sangat tunggu, sifat boring pun datang. kejap tengok ikan kaloi, kejap tengok ikan keli. lepas tu sembang dengan orang-orang yang datang buat repot juga.

Tiba-tiba rasa tertarik dengan papan maklumat kat balai polis tu. ada macam-macam cerita kat situ tapi ku tertarik dengan satu perumpamaan antara sahabat dan kawan. ( ku hafal ni ). hehe

kawan ibarat pen
ia mencantikkan kita
apabila kita semat di poket baju
tapi ia juga merosakkan kita
apabila dakwatnya tumpah di baju

sahabat umpama baju
sentiasa bersama kita
melindungi kita
tidak kira hujan atau panas.

kawan memang senang dapat tetapi sahabat sangat susah. berpandukan kepada perumpamaan di atas, sebab itu ku rasa kita perlu memilih kawan. kerana ia akan mencerminkan kita.

sahabat susah didapati, sebab ia sentiasa bersama kita, melindungi kita. jikalau tidak bersama pun ia sentiasa mengingati kita. sebab itu Rasulullah mempunyai sahabat, dan dipanggil para sahabat. bukannya dipanggil para kawan. kerana para sahabat sentiasa bersama Rasulullah dan melindungi baginda.

hee.. sebenarnya nak cerita yang perumpamaan tu sahaja. maaf terlanjur menaip



sekian
wasalam

merdekakah kita?

bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


Selamat Hari Raya Aidil Fitri
maaf zahir batin
saya pohon kepada semua 



dan saya juga ingin ucapkan 
Selamat Menyambut Kemerdekaan yang ke-54
buat Negara tercinta
Malaysia

Agak lama juga tidak update blog. maklumlah sibuk beraya..

Bercakap tentang merdeka. Adakah benar kita telah merdeka?Mungkin benar negara kita telah bebas dari dijajah secara fizikal.tapi pada pendapat saya kita belum benar-benar merdeka dari segi pemikiran dan juga cara hidup. atau mungkin kita sudah merdeka tetapi semakin dijajah.

sebenarnya isu ini sudah banyak dibahaskan. dan telah banyak kali saya buat karangan tajuk begini semasa sekolah dulu. tidak perlu kita pandang jauh-jauh. di sekeliling kita pun sudah terdapat banyak tanda-tanda yang kita dijajah.

kita tidak dijajah oleh British, Portugis mahupun Jepun. Tetapi kita dijajah oleh syaitan dan juga nafsu. Tanda-tandanya sangat pelbagai. senang cakap, maksiat berleluasa. Kemerdekaan yang kita perolehi ini bukanlah percuma, tetapi sangat mahal harga untuk mendapatkannya. Jadi kita perlulah bersyukur dengannya, atau Allah akan menarik nikmat kemerdekaan ini.

firman Allah :


"Jika kamu bersyukur dengan nikmat Ku maka kami akan menambah nikmat-Ku, dan jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amatlah pedih"

sebagai tanda syukur kita terhadap nikmat yang diberi Allah. Kita hendaklah mengikut segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya.

dan akhir sekali, kita sampai bila-bila tidak akan merdeka kerana kita adalah HAMBA ALLAH. dan ini adalah jawatan kita yang paling utama dalam hidup ini. dan semoga kita menjadi hamba yang baik. Amin~

sekian
-wasalam-

p/s : lamanya tak update. mesti orang meluat.

spontaneous thursday - 7

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


Wad Kenanga 3D
Hospital Sulatanah Bahiyah


wasalam

wordless wednesday - 9

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


wasalam

p/s : lama xupdate.. banyak benda terjadi dan idea pun tak ada,,

spontaneous thursday - 6

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum



PROJEK SARJANA MUDA
nak buat tajuk apa?
tak lama lagi U da nak buka
aigoo~
ada idea tak??


salam

bila tiada batasan

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


salam Ramadhan kawan-kawan,
rakan taulan,
ada kisah hendak diceritakan,
moga dapat dijadikan pengajaran,
kisah hidup satu pasangan,
bertemu di pusat pengajian,
ada juga di tempat perkerjaan,
melalui pandangan,
hati berkenan,
mulalah babak perkenalan,
sms menjadi pengerat hubungan,
papa mama menjadi panggilan
"awak dah makan?"
hari-hari menjadi soalan,
bila rindu mula membebankan,
nafsu inginkan perjumpaan,
bertemu di pondok taman,
di malam tanpa bulan,
lampu pula tak da karan,
memang jawapannya dalam kegelapan,
bila berdua-duaan,
nafsu pun menjemput syaitan,
mula adegan ringan-ringan,
cumbu-cumbuan,
akhirnya zina menjadi perbuatan,
bila cukup 9 bulan,
anak haram dilahirkan,
untuk menutup malu kalian,
anak itu dihumban,
dalam tong sampah berdekatan,
menjadi makanan anjing berkeliaran,
apakah anak itu melakukan kesalahan?
tidakkah anda kasihan?
tiadakah perikemanusiaan?
syaitan ketawa kepuasan,
meraikan kemenangan,
anak adam telah berjaya disesatkan,
inilah akibat bila bercinta tiada batasan,
nafsu menjadi ikutan,
ditambah pengaruh sang syaitan,
wahai kawan kawan,
cinta itu fitrah kejadian,
tidak salah selagi mengikut aturan Tuhan,
menjaga batasan pergaulan,
mengikut budaya ketimuran,
wahai kawan-kawan,
ambillah pengajaran,
sebelum berakhir dengan penyesalan,
aku bukanlah yang terbaik dikalangan kalian,
untuk memberikan teguran,
ku juga sering melakukan kesalahan,
tapi ini sekadar renungan,
sesama kita yang bergelar insan,
sekian.


comel jer

wasalam

p/s : mula-mula ingat nak buat spontaneous thursday. tp terpanjang pulak. tak jadi lah. mood nak bersastera.

wordless wednesday - 8 / aku harap

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum



ku berharap

salam

kisah sang helang

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


Ada sebuah cerita. Pada zaman dahulu terdapat seorang Raja. Raja ini sangat suka membela burung. Dia membela pelbagai jenis burung. Ada burung merak, tekukur, helang dan bermacam-macam lagi. Dalam banyak-banyak burung ini, burung yang paling Raja sayang ialah burung helang.

Burung helang ini sangat cantik, bijak dan gagah. Raja selalu membawa burung ini kemana sahaja beliau pergi. Berburu pun di bawa bersama.

Tetapi suatu hari, burung ini telang hilang. Raja menjadi sangat susah hati. Selama 3 hari baginda tidak keluar dari Istana. Kerana bersusah hati. Lagu baginda mengarahkan seluruh bala tentera baginda mencari burung helang tersebut di dalam kota. Tetapi masih juga tidak dijumpai. Kemudian raja mengeluarkan iklan. Barang siapa yang menjumpai burung helang tersebut akan dikurnia dengan pangkat serta ganjaran yang sangat besar.

Pada masa yang sama, burung helang tadi telah hinggap di suatu pondok di dalam hutan. Tuan punya pondok itu seorang yang mempunyai pemikiran yang kurang sedikit. Dia berasa gembira dengan kehadiran burung helang yang jinak itu. Dia menjaganya dengan baik, malah turut memberikannya makanan.

Suatu hari lelaki itu berfikir untuk mencantikkan burung helan itu. Dia telah memotong kuku helang yang tajam kerana berfikiran ianya bahaya. Dia juga telah memotong bulu-bulu burung helang yang lebat itu. Lalu dia berkata " Macam ini baru kemas, baru hensem."

Suatu hari dia keluar ke pekan untuk berjalan-jalan dan dia terpandang iklan tentang burung itu. Dan dia merasakan memang itulah burung yang ada di pondoknya. Lalu dengan tergesa-gesa dia membungkus burung helang itu lalu pergi menghadap raja.

Dan setelah mendapat kebenaran pengawal dia pun mengadap raja. Raja bertanya " Ada apa kamu menghadap beta?"

"patik ada hadiah untuk tuanku", jawab lelaki tadi. "Apakah ia?", tanya Raja lagi.

"patik ada burung helang tuanku", jawab lelaki tersebut. Raja terus bangun dengan gembira, lalu menghampiri lelaki tersebut. "Manakah burung itu?", tanya sang Raja.

Lalu lelaki itu membuka bungkusan tersebut. Alangkah terkejutnya Raja melihat burung helangnya di situ. Lalu baginda berkata " Memang ini burung helang beta. Pengawal!! bawa lelaki ini dan lakukannya seperti mana dia lakukan terhadap burung helang beta!! Bawanya ke balai hukuman!!"..


dan.............

kita sebagai seorang Islam. Apabila kita menghadap Allah nanti, adakah kita berkata "Allah, inilah ibadat ku terhadap Mu. Inilah Islam yang aku ikuti". Sedangkan Islam yang kita amalkan itu berlubang sana, berlubang sini. Terkurang sana, terkurang sini. Sesungguhnya Islam yang di ajar Nabi Muhammad ada Islam yang sempurna. Allah hanya mahukan Islam yang sebenar-benar Islam.
macam itu lah diibaratkan kisah tadi. sebagai perumpamaan kepada kita. fikirlah..


"aku pakai seluar pendek pun aku solat jugak"

"aku pakai tudung jugak walau aku pakai seksi-seksi"

"tak solat pun aku puasa juga"

"aku terima rasuah tapi aku bayar zakat"

"tak tutup aurat pun aku solat juga"



macam ini kah Islam kita?

tepuk dada tanya hati kita.

salam

^^

p/s : saya bukanlah yg terbaik untuk menegur anda semua. ini untuk diri saya juga.

kuih-kuih tradisional

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Bulan puasa ini merupakan bulan untuk kita merasa macam-macam jenis makanan.. tak percaya? cuba gi bazaar pelbagai jenis makanan ada.. kuih muih, air minuman, nasi-nasi dan sebagainya

tadi jalan-jalan di facebook ( fb running ).. terjumpa status kawan saya seorang ni.. macam best jer.. tak sangka kuih kita punyai pelbagai personaliti.. hehe.. cuba tengok bawah ni..


kuih paling gangster = lompat tikam

kuih paling seksi = puteri mandi

undefined = taik itik

kuih bajet cun = cek mek molek

kuih awet muda = seri muka

kuih paling alim =kuih ketayap

kuih kaki pukul = kuih lompang

kuih dalam zoo = cucur badak

kuih yang dicipta oleh sam polis trafik = sampreeeett

kuih bangun sendiri = kuih bangkit

kuih orang tak mandi = BAU - LU

kuih paling tenteram = kuih makmur

kuih paling lembap = kuih siput

kuih kena marah = kuey teow

kuih samseng = kuih pau

kuih stylo = mazola

kuih tak tau leh makan ke idak = sarang semut

kuih bersejarah = buah melaka

kuih praktikal = kuih cara

kuih paling jauh = kuih bulan

kuih cari sakit = maruku ( mau-luku)

tengok? kan macam2 tu.. hehe.. negara kita punyai pelbagai budaya dan tradisi. dan kita seharusnya pertahankannya. cuba kita tengok di bazaar ramadhan. bukan sahaja orang melayu di situ. orang dari bangsa lain pun ada.. betapa harmoninya kita. dan moga ia kekal selamanya.

salam

p/s : kalau korang pernah jumpa..buat2 la xpernah jumpa entri gini..hehe

1st time berbekam

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

semalam (orang kedah panggil kemarin) pergi lah klinik haiwan, nak ubat kan si arnab tu. dia sakit. sian arnab kena injection. batal puasa dia.

lepas tu masa nak balik mak telefon kata ada orang nak buat bekam. jadi kami (saya dan juga adik saya) pun pergi lah jumpa mak. nak tengok macam mana bekam tu. 1st time nak berbekam. nebes juga.

kemudian pergi lah jumpa orang yang mengubatnya. orangnya baik. cara bercakap pun menyeronokkan orang. rasanya pangkat pak cik dah kot.

mula-mula nak cek apa masalah dalam badan kita dia urut tapak kaki. refleksologi kot nama urutan tu. kalau tak silap lah. dia urut tu ya Allah. memang tengok sana sini la.. sakit.. kalau tu orang jahat boleh tertendang jugak kaki ini. sampaikan masa dia urut tu. kita jadi nak muntah. angin katanya.. mujur sendawa ja.. kalau terkentut.. malu la sikit.. tapi tak apa.. dia faham memang dah selalu jadi gitu dah semasa mengurut orang ni..

satu lagi masa urut tu muka kita jadi panas.. nak pitam pun ada.. pening-pening.. sampai dalam hati dok berfikir "boleh ke aku nak drive sat lagi?"

lepas kena urut tu dia pun cakap apa masalah dalam badan ini.. banyak benar masalah.. aissh.. kena jaga dah lepas ni permakanan.. dia kata sistem tubuh da macam orang tua.. umur muda lagi.. mudakah?

kemudian jumpa mak. consult-consult sikit. nak buat ke tidak bekam ni. sebab diri sendiri pun takut jugak. sapa tak takut tengok badan kena cucuk dengan picau cukur. dah la kita ni fobia sikit benda pembedahan ni.. macam jarum.. kalau gi spital nak amik darah.. memang sejuk la tangan.. muka pun pucat.. hehe

kemudian decide nak buat juga bekam. sebab apa bekam ini sunnah Nabi Muhammad. pakcik tu cakap darah kita ada dua jenis. darah bersih dan darah kotor. darah bersih ini dia mengalir dalam kapilari darah kita. manakala darah kotor ini dia duduk kat bawah kulit kita. dan bila darah kotor ini banyak dia akan masuk dlm kapilari dan start kat sini lah akan jadi penyakit.

lepas itu bermula lah upacara bekam.. dia suruh buka baju.. sebab nak buat kat belakang badan.. tapi xpa lah situ semuanya lelaki. perempuan tak boleh masuk.

-mula-mula dia sedut kulit kita guna cawan dia
-lepas tu dia biarkan lama sikit
-dia buka cawan tu
-dia cucuk-cucuk belakang kita dengan pisau cukur
-lepas tu dia sedut balik bahagian yang dicucuk tu
-lepas seketika di cabut cawan itu
-dan lap darah2 kotor td dengan tisu

mak dan adik saya pun berbekam juga

ni lah alat-alat yang diguna kan
sumber : sini


hikmah berbekam

di dalam kitab At-tibbunNabawiy oleh Imam Ibnu Qayyum Al-Jauziyah ada menuliskan Hadis Nabi Muhammad s.a.w yang mana maksud nya

"Sebaik-baik pengubatan yang kamu gunakan adalah dengan berbekam" (Riwayat Bukhari & Muslim)

antara penyakit-penyakit yang boleh diubati dengan berbekam (dengan izin Allah)

-migrain
-darah tinggi
-gaout
-kencing manis
-sakit badan
-sakit saraf

banyak lagi maklumat tentang berbekam ini
nak tahu

sekian wasalam

p/s : gambar ada ambil tapi malu nak tunjuk

spontaneous thursday - 5

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


spontaneous untuk minggu ini: 


waktu bercinta : darling! ayang! darling! ayang!

lepas dah kahwin : baling! melayang! baling! melayang!


ada mesej nya disitu
fikir lah sendiri ya..

selamat berpuasa
salam

4 perkara untuk Sihat

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

4 perkara untuk sihat menurut Imam Syafie :

4 perkara menguatkan badan

-makan daging-
-memakai haruman-
-kerap mandi (bukan mandi junub)-
-berpakaian kemas-

4 perkara menajamkan mata

-memandang benda yang hijau-
-duduk menghadap kiblat-
-bercelak sebelum tidur-
-berpakaian bersih-

4 perkara menajamkan fikiran

-tidak banyak berbual kosong-
-rajin membersihkan gigi-
-bercakap dengan orang soleh-
-bergaul dengan para ulama-

4 perkara melemahkan badan

-banyak minum air ketika makan-
-sentiasa cemas-
-banyak makan makanan masam-
-banyak bersetubuh-

4 perkara merosakkan mata

-memandang najis-
-melihat orang dibunuh-
-melihat kemaluan-
-membelakangi kiblat-

sekian
salam

-sumber : buku-

wordless wednesday - 7 / i will


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

gambar untuk edisi kali ini
jeng jeng jeng



salam
selamat berpuasa semua
^_^

tegur nasihat

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


ketika hendak tegur orang


ketika orang menasihati kita

diri ini berharap agar semua di kalangan kita tidak ada perasaan begini tak kira lah ketika menegur mahupun di tegur.

tegur menegur atau nasihat ini sudah menjadi sebahagian hidup manusia. malah Islam sendiri menggalakkan umatnya nasihat menasihati antara satu sama lain.

sabda Nabi Muhammad s.a.w

"Agama itu nasihat. agama itu nasihat. agama itu nasihat. Maka sahabat pun bertanya : Kepada siapa? Jawab baginda: Kepada Allah, kepada KitabNya, kepada RasulNya, kepada pemimpin kaum muslimin dan juga orang awam muslim"
Hadis riwayat Muslim

dapat kita lihat di situ Nabi mengulangi "Agama itu nasihat". menunjukkan betapa pentingnya nasihat menasihati dalam agama Islam.

kita perlulah menerima nasihat semua orang tidak kiralah status, agama dan tahap pelajaran sekiranya nasihat yang disampaikan itu adalah benar dan baik. tidak kira lah nasihat itu dari mat rempit, penagih dadah, pengemis, pelajar kita, anak-anak kita. ketepikan ego kita. jangan mudah melenting.

"kalau kamu melihat diri kamu melakukan sesuatu yang buruk dan sudah tidak ada orang yang menegur atau menasihati kamu, maka tempat itu tidak baik untuk kamu. kamu mungkin tidak ingin mendapat mendapat teguran, tetapi orang yang menegur kamu kerap kali adalah satu-satunya orang yang memberi tahu bahawa ia masih mengasihi dan mempedulikan kamu, dan ingin melihat kamu menjadi lebih baik "
Randy Pausch

kita menegur bukan atas dasar mahu menjatuhkan maruah seseorang tetapi kerana perasaan kasih dan cinta kita terhadap mereka. sebab itu lah ibubapa, para pendidik selalu menegur kita. ini kerana mereka inginkan yang terbaik buat kita

selalunya kita manusia tidak suka mendengar teguran kerana teguran itu selalunya pahit untuk ditelan. tetapi yang kita suka dengar adalah pujian. sedangakan pujian itu sendiri boleh menghancurkan diri kita. 

jangan manis terus ditelan, pahit terus dibuang  
-bidalan-

dan sekiranya kita merasakan diri kita tidak sempurna untuk memberi nasihat. cuba kita renung kata-kata ini.

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukan bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. bukan juga yang paling soleh antara kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan."
Imam Hasan Al-Basri

didunia ini tidak akan ada orang yang mampu memberi nasihat jika semuanya perlu menjadi sempurna sebelum boleh menegur orang disekelilingnya

dan sekiranya kita cuba menegur seseorang sebenarnya kita juga telah menegur dan menasihati diri kita sendiri. ini kerana kata-kata nasihat yang kita sampaikan itu sampai terlebih dahulu ke telinga kita sebelum sampai ke telinga orang yang kita cuba tegur.

dan untuk menegur perlulah ada caranya dan hikmahnya. tidak semua yang akan ditegur mempunyai tahap pemikiran dan kedudukan yang sama. menegur pemimpin tidak sama seperti menegur kawan-kawan. menegur ibubapa tidak seperti menegur adik-beradik. semuanya mempunyai cara dan saluran masing. yang penting adalah niat kita. kerana Allah.

sesungguhnya rugilah orang yang tidak menasihati dan juga tidak mahu menerima nasihat

"Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal soleh, mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar."
Surah al-'Asr
akhir sekali jom kita tengok lagu ini. saya suka betul lagu ini. banyak maknanya.

jangan kau pandang bibir yang manis
kerana dia bisa menghancurkan
jangan kau pandang wajah yang indah
kerana ia bisa meracunmu

dengarlah hai teman
dengarkan bersama
aku menulis bukan kerna nama
kerna sifat kasih
pada sesama insan
dan menyatakan kasih sayangmu
kita sama semuanya sama
apa yang ada hanyalah kehidupan

jangan kau dengar pusi dusta
kerana ia bisa merosakkan jiwamu
dengarkanlah puisi di pusaka
yang telah turun temurun hari ini

jangan kau alas hatimu itu
dengan secebis warna kehitaman
dialah seperti anai anai
lambat laun hancurlah dirimu

-bukan kerana nama-
-Ramli Sarip-


renung-renungkan dan selamat beramal

^_^


p/s : banyak pula tulis pagi ini. salah silap mohon tegur. hanya insan lemah.

bila mati..

bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum

hari jumaat lepas. salah seorang saudara saya di kelantan telah meninggal dunia. beliau meninggal dunia akibat mempunyai penyakit jantung dan juga darah tinggi. lebih kurang pukul 3.30 ptg begitu beliau meninggalkan dunia.

jadi saya dan keluarga bertolak ke sana lepas berbuka puasa dan solat maghrib. dalam pukul 9.00 begitu kami bertolak. dan tiba di sana dalam pukul 1.30 gitu. tetapi kami tidak sempat menatap arwah buat kali terakhir kerana jenazah selamat dikebumikan pada pukul 11 malam. jadi kami hanya berjumpa keluarga beliau pada pagi itu juga iaitu sebaik tiba. kemudian pagi esoknya, terus pulang ke kedah. letih. krem otak. pergi balik ke kelantan memang letih. sakit kepala.

sesungguhnya kita semua akan mati. sedarkah kita yang semakin bertambah umur kita semakin dekat kita mati. tetapi kita tak tahu bila kita akan mati, di mana kita mati, dan bagaimana kita mati. jadi kita semua kenalah bersedia menghadapi mati.

sediakah kita untuk menjawab 'soalan bocor' yang ditanyakan malaikat di dalam kubur nanti. kalau rasa nak bawa jawapan masa mati nanti pun boleh. tulis kat tangan. tapi confirm kah kita dapat jawab ?

sesungguhnya orang yang bijak ialah orang yang sentiasa ingatkan mati.

 jom jadi orang bijak.

bila kita mati nanti tiada apa pun di dunia ini yang kita bawa ke kubur.
Isteri yang cantik menjadi balu
harta menjadi rebutan penduduk dunia
jawatan diambil orang lain

yang di bawa hanyalah

doa anak-anak yang soleh
ilmu yang kita sampaikan
amal jariah yang kita sedekahkan
-hadis-

jadi marilah kita perbanyakkan amal ibadat kita. lagi-lagi bulan ramadhan ini. jom kita ambil kesempatan.

dan akhir sekali
sama-samalah kita mendoakan
moga arwah ditempatkan di kalangan orang yang soleh
lita juga mesti selalu juga mendoakan kepada 
ibu bapa, kaum keluarga dan seluruh umat Islam
al-fatihah

yang baik dari Allah dan yang tak baik dari saya
salam

nota : kalau ada apa2 kesalahan silalah tegur. saya akan ubah (edit balik).

Firdaus Life : Seminggu 100 Follower Kembali

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

ini segmen yang ketiga hari ini
rajin benor


yang nak join boleh lah
KLIK
gambar kat atas
sekian

salam

SEGMEN PROMOSI SESAMA BLOGGER

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

join segmen lagi
ini yang kedua
Alhamdulillah


nak join 
klik gambo kat atas

salam

^_^

Jom Cari Musuh

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
ini segmen 1st yang di join





tajuk macam cari pasal
tapi sebenarnya cari jiran dalam dunia blogging
nak join silalah klik gambo di atas

^_^

wanita idaman

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

ini sambungan hal idaman
entri sebelum ini untuk lelaki
ini pula untuk wanita

wanita yang cantik
wanita yang mampu menjaga auratnya

wanita yang sweet
wanita yang indah tutur katanya

wanita yang ayu
wanita yang menjaga batas pergaulannya

wanita yang cute
wanita yang bersopan santun sentiasa

wanita yang caring
wanita yang mengingatkan diri kita kepada-Nya

wanita yang baik
wanita yang cemerlang agamanya

itulah wanita yang menjadi idaman setiap jejaka..InsyaAllah


dalam zaman sekarang bukan mudah untuk jumpa yang begini
moga-moga kita jumpa yang terbaik
dan ingat
untuk mendapat yang terbaik
kita juga perlu menjadi yang terbaik

"wanita yang baik untuk lelaki yang baik"


p/s : adalah salah tak puas hati..silalah nasihat

lelaki idaman

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

khusus untuk kaum lelaki
juga untuk diri sendiri (juga seorang lelaki)
yang perempuan pun boleh saja nak tengok


lelaki yang baik
lelaki yang boleh bimbing wanita ke jalan-Nya

lelaki yang comel
lelaki yang berpakaian baju melayu dan menuju ke masjid

lelaki yang sweet
lelaki yang selalu bercakap dengan nada rendah

lelaki yang romantik
lelaki yang menghadiahkan sebuah doa setiap hari

lelaki yang charming
lelaki yang mengingat kan si dia tentang ibadat

itulah lelaki yang menjadi idaman wanita.. Insya Allah


kepada yang perempuan
anda mahukah lelaki begini
tepuk dada tanya iman..

yang lelaki pula
mahu jadi begini
saya mahu
dan saya akan cuba
InsyaAllah


p/s : kering idea..kasihan

spontaneous thursday - 4 / segera

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


Nabi Muhammad s.a.w memberikan tiga perkara yang perlu disegerakan, 
tetapi bukan tergesa-gesa yang berasaskan kelalaian.

"Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu :


pertama : solat apabila telah masuk waktunya
kedua : jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan)
ketiga : anak gadis jika sudah ditemui yang sesuai untuknya

(Riwayat al-Tirmizi)

nak tanya sikit : masih spontankah macam ni?

wordless wednesday - 6





wordless wednesday

pada hari rabu, semua blogger post gambar di blog mereka tanpa meletakkan apa-apa description untuk explain gambar tersebut, biar gambar yang menceritakan tanpa korang letak apa-apa penjelasan..

^_^

nak buat maksiat? ada syaratnya..


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Suatu masa dahulu ada seorang lelaki pergi berjumpa dengan Ibrahim Adham

Beliau bertanya kepada Ibrahim Adham, Apakah ada kesempatan untuk beliau melakukan maksiat

Maka jawab Ibrahim Adham :

"Kamu boleh melakukan maksiat dengan syarat :


  1. Jangan kamu makan rezeki Allah kerana tidak layak orang yang makan rezeki Allah derhaka kepada Allah.
  2. Jangan kamu tinggal di bumi Allah kerana tidak layak orang yang tinggal di bumi Allah melakukan maksiat dan derhaka terhadap-Nya
  3. Buatlah maksiat di tempat yang Allah tidak akan nampak kamu.
  4. Sekiranya malaikat maut datang hendak mencabut nyawamu, maka katakan kepada malaikat maut untuk menangguhkan sedikit masa lagi umurmu supaya engkau sempat bertaubat. Sekiranya engkau dapat melakukan perkara tersebut, maka dipersilakan untuk melakukan maksiat.
  5. Sekiranya Malaikat Zanzibar penjaga neraka datang hendak mengheretmu ke neraka, maka katakan yang kamu tidak ingin mengikutinya. Sekiranya engkau dapat berbuat demikian, maka dipersilakan untuk melakukan maksiat."
akhirnya lelaki itu menangis teresak-esak setelah mendengar kata-kata Ibrahim Adham. Kerana dia tahu dia tidak layak untuk melakukan maksiat. Akhirnya dia mendapat hidayah dan bertaubat.

Kawan-kawan
kalau rasa 
kita boleh buat semua tu
jom pakat buat dosa
apa heran syurga neraka
jangan takut balasan Allah

tapiiiiiiiiiiii

kalau boleh
kalau tak boleh
jom kita elakkan 
daripada melakukan maksiat
jom lakukan amal soleh

stop maksiat
renung-renungkan dan selamat beramal
^_^